De opkomst van het internet en het wereldwijde web hebben er in de jaren ’90 voor gezorgd dat de tijds- en plaatsbarrières van de menselijke communicatie steeds meer zijn weggenomen, waardoor mensen met elkaar op een mondiale schaal kunnen communiceren. De wereld is daardoor als het ware in een dorp veranderd. Tegenwoordig is ook werkelijk alles dat je kunt bedenken te vinden op het internet en moet jij er alles aan doen om online boven jouw concurrentie uit te springen. Hierbij een aantal adviezen om jouw site zo aantrekkelijk en overtuigend mogelijk te maken voor jouw websitebezoekers. Met uiteindelijk het doel uiteraard om zoveel mogelijk verkoop en winst uit jouw website te realiseren!

Inzetten op social proof

Een van de meest effectieve krachten in de wereld van marketing is social proof, vrij vertaald ook wel ‘sociaal bewijs’. In wezen houdt sociaal bewijs in dat je jouw potentiële klanten of klanten laat zien hoe andere mensen net als zij hebben gehandeld en hen voorziet van begeleiding en context voor hoe zij ook moeten handelen.

Dit kan worden gedaan door het gebruik van dergelijke zaken als testimonials, beoordelingen, endorsements, case-studies en zelfs het opbouwen van een grote sociale media following. Hieruit blijkt – althans aan de oppervlakte – dat jouw bedrijf iets is dat de aandacht verdient.

Tekst met video combineren

Daarnaast is voldoende tekst heel belangrijk, niet alleen voor de websitebezoekers die de voorkeur geven aan lezen, maar ook voor de zoekmachines die nog steeds graag relevante zoekwoorden en thema’s zien in de tekst van jouw website. Maar te veel tekst is waarschijnlijk schadelijk voor jouw gebruikerservaring, en dus ook voor jouw conversies en verkopen. Daarom moet je, indien mogelijk, een video opnemen om ten minste een deel van de tekst van je website te vervangen.

Video’s zijn op veel verschillende manieren nuttig, zoals het humaniseren van je merk, het opbouwen van ongekende niveaus van vertrouwen, overtuigen en converteren van potentiële klanten die er nog niet helemaal uit zijn, en het creëren van autoriteit in jouw markt. Video’s kunnen ook tweeledig zijn en op sites voor het delen van video’s zoals YouTube worden geplaatst voor extra dekking en merkbekendheid.

Uiteindelijk is het bij het ontwerpen van een succesvolle website zaak dat het niet om jou gaat, maar om jouw klanten. Wanneer je hun behoeften, hun ervaring en hun verlangens voorop stelt (bijvoorbeeld ook door het direct beantwoorden van hun vragen via live chat), en ervoor zorgt dat je de tips en richtlijnen volgt die we zojuist voor je hebben uiteen gezet, dan kan het echt niet verkeerd gaan.